اسباب بازی

اسباب‌بازی نمادی از ابزار واقعی در دنیای بزرگسالان رایج باشند؛ معمولا کودکان دوست دارند اسباب‌بازی های شان رنگی از واقعیت داشته باشد؛ بنابراین لوازم خانه، وسایل نقلیه و … کودک ضمن بازی با این ابزار و وسایل با کاربرد واقعی ابزارهای زندگی آشنا می‌شود.

 

ویژگی‌های یک اسباب‌بازی خوب چیست؟

اسباب‌بازی باید از نظر وزن، اندازه  و شکل و با ویژگی‌های فیزیکی سن کودک سازگار باشد؛ یعنی والدین باید در خرید اسباب‌بازی به رشد فیزیکی کودک توجه داشته باشند. همچنین بین اسباب‌بازی و توانایی ذهنی کودک هماهنگی وجود داشته باشد.

سادگی اسباب‌بازی؛ هرچه اسباب‌بازی ساده تر باشد تحرک ذهنی و ابتکاری کودک در مورد آن بیشتر خواهد بود. اسباب‌بازی باید از قطعات ساده و متنوعی تشکیل شده باشد تا کودک بتواند آن را دستکاری کند. اسباب‌بازی خودکار و مکانیکی فرصت رشد خلاقیت را از کودک می‌گیرد.

گوناگونی و تنوع در اسباب‌بازی؛ انسان دارای استعدادها و توانمندی گوناگونی است و هر یک از آن‌ها برای شکوفا شدن نیازمند راهکارها و ابزار متنوعی است. بنابراین گوناگونی بازی و اسباب‌بازی، موجب رشد و شکوفایی این استعدادهای مختلف می‌گردد.

اقتصادی بودن اسباب‌بازی؛  قیمت اسباب‌بازی باید در حدی باشد که بتوان آن را تهیه کرد و از سوی دیگر کودک بتواند به هر نحوی که  می‌خواهد آن را دستکاری کند. از زاویه دیگر اسباب‌بازی باید یکبار مصرف نباشد و چندکودک بتوانند دوران کودکی خود را با آن سپری کنند.

رنگ اسباب‌بازی؛ باید اسباب‌بازی‌هایی با رنگ‌های شاد و نشاط‌آور انتخاب شوند نه رنگ‌هایی که سبب افسردگی و دل‌مردگی می‌شود.

توسعه دهنده توانایی‌ها و مهارت‌های جسمی ‌کودک باشند؛ اسباب‌بازی مطلوب، افزون بر پرورش قوای عاطفی، روانی و رشد خلاقیت، باید توانایی کودک را در زمینه استفاده از اعضای بدن توسعه دهد؛ بنابراین برای پرورش تمامی‌ حواس باید اسباب‌بازی مناسب را در اختیار کودک قرار داد تا کودک، افزون برسرگرمی‌، به توانایی های جسمی ‌نیز آگاه شود و آن‌ها را به کار اندازد.

پرورش و گسترش دهنده خیال‌پردازی؛  اسباب‌بازی‌هایی که برای کودک تهیه می‌کنیم باید بتواند تصورات و خیالات کودک را گسترش دهد؛ برای نمونه اسباب‌بازی که رنگ‌های متنوع و شاد دارد یا نمادی از حیوان یا اشیا و موجودات دیگر؛ مانند هواپیما، ماشین، وسایل منزل و… است موجب پرورش و گسترش خیالات و تصورات کودک می‌شود.

همخوانی اسباب‌بازی با ارزش های فرهنگی جامعه؛  اسباب‌بازی باید به گونه‌ای باشد که ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه را تقویت کند و در ستیز با آن‌ها نباشد. یکی از بهترین اهداف و کارکردهای اسباب‌بازی، انتقال ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی به کودکان است؛ متخصصان اسباب‌بازیی را طراحی می‌کنند که آداب، رسوم، لباس، سبک و شیوه رفتاری مورد قبول در آن جامعه را تبلیغ و از ترویج رفتارها و مدل‌های پوششی بیگانه جلوگیری کند. در کشورهایی مانند هند، چین و مالزی به فرهنگ بومی ‌در ساخت اسباب‌بازی بسیار توجه می‌شود.

اسباب‌بازی هرکشور برای کودکان همان فرهنگ و همان کشور مطلوب و مفید است. استفاده از آن در فرهنگ‌ها و کشورهای دیگر می‌تواند آسیب‌زا باشد.

اسباب‌بازی نباید بیانگر شکل و حرفه‌ای خاصی باشد؛ اگر همه اسباب‌بازی‌هایی که برای کودک تهیه می‌کنیم مربوط به یک شغل و حرفه باشد مثلا مربوط به حرفه نظامی مثل تانک، مسلسل، کلاه پلیس، ماشین پلیس و … باشد کودک هم فقط با همان رشته آشنا می‌شود و چه بسا ممکن است به آن علاقه‌مند شود و اگر زمینه ورودش به آن شغل فراهم نباشد به آسانی نمی‌تواند شغل های دیگر را انتخاب کند.

خرید اسباب‌بازی، دخترانه یا پسرانه؟ مسئله اینست؛ اکثر اسباب‌بازی‌هایی که برای کودکان کمتر از یک سال طراحی می‌شوند برای هر دو گروه جنسی مناسب هستند. مسئله جنسیت در اسباب‌بازی‌ها از هنگامی ‌پیش می‌آید که کودکان کمی‌ بزرگ‌تر می‌شوند. هنگامی‌که ببینید دختر دو ساله‌تان در فروشگاه تنها اسباب‌بازی‌های صورتی را می‌خواهد یا پسرتان عاشق ماشین‌بازی است تعجب می‌کنید. دخترها و پسرها هورمون های متفاوتی در بدن دارند که تا حد زیادی مسئول نوع رفتار اعضای آن‌هاست. همین هورمون‌ها هستند که باعث می‌شوند دختر کوچک‌تان به عروسک پولیشی غذا بدهد و پسر کوچک‌تان عروسک‌های پولیشی را به اطراف پرت کند. البته هیچ ایرادی ندارد که پسر کوچک‌تان را با وسایل آشپزخانه سرگرم کنید یا به دخترتان ماشین اسباب‌بازی بدهید، قطعا از آن‌ها خوششان خواهد آمد. برخی کودکان قدرت این را دارند که تحت تأثیر قرار نگیرند، بعضی‌ها هم فقط از بازی کردن با اسباب‌بازی‌هایی که مخصوص جنس آن‌ها تولید و ساخته شده است لذت می‌برند و علاقه‌ای به اسباب‌بازی‌های جنس مخالف ندارند.

 

هنگام خرید اسباب‌بازی به نکات زیر دقت کنید:

به انتخاب فرزندتان احترام بگذارید. به زور به او اسباب‌بازی‌هایی ندهید که دوست ندارد. اگر پسرتان هیچ علاقه‌ای به بازی با خانه عروسک ندارد نمی‌توانید به زور کاری کنید که به این اسباب‌بازی علاقه مند شود. حتی اگر فرزندتان دوست نداشته باشد با اسباب‌بازی‌های مخصوص جنس مخالف بازی کند باز هم می‌توانید او را به صورت موجودی مهربان، منصف، با اخلاق و جوانی اجتماعی بار بیاورید.

رفتار، کردار و نگاه شما به وقایع و همچنین نظرات و عقاید شما روی شخصیت، برخورد و نظر کودک راجع به زندگی خیلی بیشتر از اسباب‌بازی تأثیر خواهد گذاشت.

 

اخبار و مقالات سایت

شما می توانید آخرین اخبار و مقالات وب سایت را در اینجا دنبال کنید مشاهده همه اخبار و مقالات

ورود به مهد کودک

کودک از ۳ سالگی آماده ورود به مهد کودک می‌شود. اما در این بین نگرانی والدین و وابستگی کودک، مشکلاتی پدید می‌آورد. البته این امر برای همه یکسان نیست و بعضی به راحتی محیط مهد را می‌پذیرند و به آن دلبستگی پیدا می‌کنند .

تحویل فرزندان از مهد

چرا کودک باید به مهد کودک برود؟
بسیاری از مادرها، به دلیل مشغله‌های شغلی، مشکلات رفتاری کودک‌شان و یا فقط برای آن‌که چند ساعتی در روز بتوانند به کارهای شخصی خود برسند، فرزندان‌شان را به مهد کودک می‌فرستند.

نقش مهدکودک ها در تربیت

انسان موجودی اجتماعی است، از زمان تولد تا واپسین دم حیات از جامعه تأثیر می‌پذیرد و بر آن تأثیر می‌گذارد. مهدکودک ، برای بچه‌ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان ایفا می‌کند.